Nasihat dr Ust Abu Hisham

Apa yang kau mahu?
dipetik dr Blog Ust Abu Hisham
http://al-besuty.blogspot.com/


Assalamualaikum..

Ana baru nak belajar menulis dalam blog. Selama ini pendekatan yang ana guna adalah dalam bentuk ceramah.. Nampaknya, zaman telah berubah dan ana perlu berubah cara dan bentuk penyampaian ana. Harap sahabat sekelian sudi menjadikan blog ini sebagai medan ilmu yang mendapat keberkatan insyaallah.
Dalam ceramah ana selama kurang lebih 10 tahun, pokok perbahasan semuanya berlegar tentang aqidah yang sohih,ibadah yang sempurna dan akhlak yang mulia. Sebagai muhasabah diri, ana selalu bertanya kepada diri apa yang kau mahu? Dahulu hidup bujang sekarang dah kahwin, dahulu tiada harta sekarang dah ada kerja, dulu susah sekarang senang... Apa yang kau mahu sebenarnya?
Ramai manusia keliru tentang keperluan dan matlamat. Semua yang dinyatakan di atas tadi (kahwin,anak dan kesenangan)merupakan keperluan hidup semata-mata,malah sebagai perhiasan diri sahaja. Dalam surah al-kahfi Allah menjelaskan bahawa harta dan anak pinak itu hanyalah (umpama) perhiasan hidup atas muka bumi ini. Habis tu, apa yang kau mahu?
Mereka yang sengsara bukan sahaja dari kalangan orang susah,tetapi orang kaya juga ada yang sengsara, malah ada yang sanggup membunuh diri seperti yang berlaku kepada model kazakhstan semalam. Rupa cantik, glamour tak payah cakaplah, kaya sudah tentu... tapi ambil tindakan yang melulu... apa yang kurang? Apa yang kau mahu?
Bertafakkurlah sejenak.... tanya hati apa yang kau mahu....? nanti jawab hati : Ingat Allah di mana sahaja kamu berada. Itu saja.
BASAHILAH LIDAH KITA DENGAN ZIKRULLAH. TIADA YANG LEBIH MENDAMAIKAN JIWA SELAIN ZIKRULLAH.


Wassalam....

dipetik dr Blog Ust Abu Hisham